Mail ons 0165 708182
afbeelding van admin

Een forse windstoot blaast enkele dakpannen weg, met waterschade als gevolg. Vervelend, maar gelukkig bent u goed verzekerd. Hoe geeft u nu het best uw schade aan zodat u snel een correcte schadevergoeding ontvangt? We geven u enkele nuttige tips.

1. Beperk de schade

Bij schade doet u eerst en vooral wat noodzakelijk is en probeert dan de schade te beperken. Zo legt u bij weggewaaide dakpannen een plastieken zeil op uw dak om verdere waterschade te voorkomen.

2. Contacteer de bijstand of uw makelaar

Biedt uw brandverzekering directe bijstand? Bel dan het bijstandsnummer en leg uw probleem uit. Bel of mail anders uw makelaar. Lang wachten kan niet enkel de schade aanzienlijk verergeren, u kunt er ook uw recht op vergoeding mee verliezen. Bovendien is na verloop van tijd dikwijls niet meer duidelijk wat de oorsprong is van de schade.

3. Wees precies en volledig

Geef uw makelaar of verzekeraar een duidelijke omschrijving van de feiten. ‘Waterschade' zegt niet echt veel: wees concreet, duidelijk en volledig. Is er een tegenpartij betrokken? Noteer dan zeker ook alle contactgegevens. Neem foto's, want die geven meestal een duidelijker beeld van de schade dan enkel een tekstuele omschrijving. Laat bij diefstal of inbraak een proces verbaal opstellen door de politie.

4. Expert komt langs

Bij sommige schadegevallen stuurt de verzekeraar een expert. Die begroot dan de schade, maakt een rapport en proces verbaal op en laat dit – na uw akkoord – door u ondertekenen. Beide documenten worden vervolgens bezorgd aan uw verzekeraar, die onderzoekt of het gaat om een gedekt schadegeval.

5. Zelf een offerte vragen

In andere schadegevallen is er geen expertise nodig en volstaat uw omschrijving van de feiten. U kunt ondertussen ook zelf een bestek vragen aan een loodgieter of elektricien. Wacht wel met de herstelling tot uw verzekeraar de offerte heeft goedgekeurd.

6. Herstel en vergoeding

Is de schade gedekt en gaat uw verzekeringsmaatschappij akkoord met de offerte, dan laat u de nodige herstellingen uitvoeren, betaalt u de facturen en bezorgt deze aan uw verzekeraar. Die stort u dan het bedrag terug, al dan niet verminderd met het bedrag van de vrijstelling. Daarna is de schade niet meer dan een onaangename herinnering.

Scroll to Top